2024-03-28
När är ett däck för gammalt?
Många tror felaktigt att däck måste vara helt nya för att vara säkra att använda. Dock visar resultaten från ett oberoende test av STRO hos VTI i Linköping att åldrandet av däck inte påbörjas förrän de faktiskt tas i bruk. Testet demonstrerade att även tre år gamla vinterdäck förvarade på lager behåller samma prestanda på is som helt nya däck. Det är därför av yttersta vikt för förare att inte bara fokusera på däckens ålder utan också överväga andra avgörande faktorer när de bedömer deras tillstånd.
Att förstå när det är dags att byta däck är avgörande för varje bilförare. Det finns flera faktorer att beakta för att säkerställa optimal säkerhet och prestanda. Från tillverkningsdatum till mönsterdjup och allmänt skick.
Den generella rekommendationen från branschen är att ett däck som tagits i bruk på fordonet har en livslängd på 6-10 år, under förutsättning att mönsterdjupet fortfarande klarar den lagliga gränsen och inga synliga tecken på sprickor eller andra skador finns på däcken.
En vanlig missuppfattning är att däck måste vara helt nya för att vara säkra att använda. Emellertid kastar resultaten från ett oberoende test av STRO hos VTI i Linköping ljus över denna fråga. Testet visade att även tre år gamla vinterdäck upprätthöll samma prestanda på is som helt nya däck. Detta underminerar den vanligt förekommande tron att däck måste vara nyproducerade för att säkerställa säkerhet och effektivitet på vägen. Således är det avgörande för förare att inte enbart fokusera på ålder när de bedömer sina däcks tillstånd, utan även att ta hänsyn till andra avgörande faktorer.
Mönsterdjup är också av yttersta vikt för däckens prestanda. Enligt svensk lag måste sommardäck ha minst 1,6mm mönsterdjup och vinterdäck minst 3mm. Rekommendationen är dock att överväga att byta sommardäck vid 3mm och vinterdäck vid 5mm för optimal säkerhet. De små upphöjda klackarna i mönstret fungerar som en indikator för när mönsterdjupet börjar närma sig den lagliga gränsen. Vid osäkerhet är det alltid klokt att rådfråga en däckexpert på en lokal däckverkstad.
Slutligen är det viktigt att inte bara titta på ålder och mönsterdjup utan också på det allmänna skicket på däcken. Sprickbildning, ojämnt slitage och antalet säsonger de har rullat spelar alla in. Efter 6-10 år i bruk är det klokt att låta experter på en däckverkstad inspektera däcken för att vara helt säker på deras skick. Att ta hand om däcken är att ta hand om din egen och andras säkerhet på vägarna.
Läs mer: Hur läser man av åldern på bildäck?