EU-däckmärkning

EU_label.svg

För att kunna ge standardiserad information om bränsleeffektivitet, våtgrepp, utvändigt däckljud och snö & is grepp har EU introducerat en obligatorisk däckmärkning för alla nya däck, det så kallade "European Tyre Label".

Klassificeringskriterierna för våtgrepp, däckljud, bränsleeffektivitet samt grepp på snö och is förenklar och vägleder konsumenten i sitt beslut om däckköp. Samtliga värden på etiketten är ett resultat av etablerade testmetoder som används av alla däcktillverkare som säljer däck i EU. Märkningen gäller för alla sommar- och åretruntdäck samt odubbade vinterdäck för personbilar, SUV:ar, skåpbilar och bussar.

fuel-level.svg

Bränsleeffektivitet

Bränsleeffektiviteten anges på etiketten i en skala från A till E, där A-klassade däck påverkar fordonens bränsleförbrukning minst och klass E mest. Ett däck av hög kvalitet kan generera betydande besparingar när det gäller bränslekostnader. 

noise-level.svg

Ljudnivå

Etiketten för utvändigt bullerljud anger hur högt däcket låter för personer utanför fordonet. Den säger med andra ord inget om ljudnivån inuti fordonet. Det utvändiga däckljudet anges i decibel och bokstäverna A, B och C indikerar volymen, där A är lägst ljudnivå.

wet-grip.svg

Våtgrepp

I EU:s däcketikettsklassificering betyder A bäst våtgrepp medan E är det svagaste. För sommardäck är våtgreppet särskilt viktigt för säkerheten, eftersom det avgör hur bra bilen kan bromsa in på vått underlag. Däck med utmärkt våtgrepp har kortare bromssträcka, stabilare väghållning och bättre körbarhet.

3PMSF.svg

Snögreppsmärkning 3PMSF (Three peak mountain snowflake)

Denna märkning visar att ett däck är anpassat för körning på vintern och att däcket har gått igenom tester som visar på dess broms- och accelerationsförmåga på snöiga vägar.

Snömärkningen hittas främst på mellaneuropeiska eller nordiska vinterdäck men förekommer också på året-runt-däck. De mellaneuropeiska eller nordiska vinterdäcken är specifikt utvecklade för vinterförhållanden.

Året-runt-däcken är utvecklade för att klara både sommar- och milda vinterförhållande och är förvisso godkända för användning på vintern men dess prestanda på is är inte tillräcklig för att de skall kunna rekommenderas för användning under tuffa nordiska vinterförhållanden.

ice.svg

Ismärkning (Nordiskt friktionsdäck)

Ismärkningen anger att ett vinterdäck har klarat den internationella testmetoden för isgrepp och alltså är anpassat för tuffa nordiska vinterförhållanden. Denna märkning ges till nordiska dubbfria vinterdäck. Den nordiska dubbade vinterdäcken omfattas inte av den Europeiska däcketiketten.

Däck som inte omfattas

Det finns däck som inte omfattas av reglerna om energimärkning. Här är några exempel.

  • Dubbdäck
  • Regummerade däck
  • Reservdäck för temporärt bruk
  • Begagnade däck